دانشگاه سیستان و بلوچستان

تاریخ: 24 اردیبهشت 1401

برگزاری كرسي ترویجی «چالش تعلیم و تربیت در عصر کرونا»

به گزارش روابط عمومی در این کرسی که با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان همزمان به صورت حضوری و  مجازی برگزار گردید، ارائه دهنده دکتر مسعود خنجرخانی از گروه علوم تربیتی بود. ناقدان کرسی دکتر سید رضا بلاغت از گروه علوم تربیتی، دکتر حمید اسکندری از گروه فلسفه و سعید فخر از آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بودند. مدیر کرسی دکتر عبدالرسول حسنی فر عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی بود.
در این کرسی، ابتدا ارائه دهنده، به چالش تعلیم و تربیت در عصر کرونا اشاره داشت و بخشی عمده بحران و چالش های این عرصه را در مشکلات قبل از کرونا دانست. ایشان اشاره کردند کرونا بعنوان یک پدیده، عامل آشکار ساز بوده و تعلیم و تربیت باید توان زیست و  فعالیت را در دنیای در حال تغییر داشته باشد.  
ایشان  با بررسی سیر تحول تاریخ تربیت و عادت وارگی های این عرصه، اشاره داشت،  اجرای نه چندان درست فعالیت های تربیتی در قبل از کرونا، باعث شد پیاده سازی آن در فضای مجازی یا در اشکال دیگر آموزشی در دوران کرونا با چالش بیشتر مواجه شود. وصفِ درستِ- و اجرای- مفاهیمی همچون محتوا درسی، ارزشیابی تحصیلی، حضور غیاب و کلاس درس و... در قبل کرونا می توانست راهشگاه باشد. چالش های بوجود آمده بخشی بخاطر تمرین صورت نگرفته فرایند تربیتی  است که باید با تکیه بر عامیلت فراگیران می بود. کنترل و نظارت بیش از حد، حضور و غیاب فیزیکی، کلاس درس در معنای مکان خاص، و محتوای دیکته شده، در قبل از کرونا، باعث شده در ایام کرونا اجرایی نمودن این مفاهیم و فعالیت با چالش مواجه شود و شاید حضور به شبه حضور، ارزشیابی به شبه ارزشیابی و در نهایت ممکن است تربیت به شبه تربیت تبدیل شود. 
در ادامه‌ی جلسه، ناقدان کرسی دکتر سید رضا بلاغت و دکتر حمید اسکندری از وجوه مختلف به نقد کرسی پرداختند و نقاط ضعف و قوت این موضوع را بررسی نمودند. در ادامه، ارائه کننده ضمن پاسخگویی به نقدهای داوران محترم و تایید برخی از نقدها جمع‌بندی خود را ارائه نمود.
در ادامه جلسه، برخی حضار از جمله دکتر باقری، دکتر حسنی فر و آقای رحمان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در این خصوص گفتگو و تبادل نظر صورت پذیرفت.

عنوان در صفحه اصلی: برگزاری كرسي ترویجی «چالش تعلیم و تربیت در عصر کرونا»